- Rozmiar tekstu
- Kontrast
Featured
Zmiany w obowiązującym systemie gospodarowania odpadami komunalnymi.
Szanowni Mieszkańcy, od 2021 r. wprowadzamy kilka zmian w obowiązującym na terenie gminy Milanów systemie gospodarowania odpadami komunalnymi. Poniżej zamieszczamy informacje, z którymi warto się zapoznać. Jednocześnie prosimy o przeczytanie tekstu do końca.
1. CO SIĘ ZMIENIA OD STYCZNIA 2021? -na wszystkich mieszkańców został narzucony ustawowo obowiązek segregacji - nie ma możliwości niesegregowania odpadów komunalnych. - druki deklaracji - na nowych wzorach deklaracji nie ma możliwości wyboru metody segregowania czy niesegregowania odpadów komunalnych jak to było do tej pory. - częstotliwość odbioru odpadów komunalnych |
2. KTÓRY DRUK DEKLARACJI WYBRAĆ? Składając deklarację naliczającą opłatę za odpady komunalne do dnia 18 stycznia 2021r r. należy wybrać druki deklaracji stanowiące załączniki do uchwały nr XVII/132/2016 Rady Gminy Milanów z dnia 22 czerwca 2016 r. Z nowych wzorów będzie można skorzystać gdy uchwała w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy się uprawomocni. Uchwała została opublikowana w dniu 4 stycznia 2021 r. Prawomocna stanie się 14 dni po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego. Wówczas druki będzie można pobrać m.in ze strony internetowej www.milanow.pl lub w siedzibie tut. urzędu. |
3. CZY OPŁATY WZROSNĄ PO NOWYM ROKU ? Tak. Opłaty wzrosną od 1 lutego 2021 r. Stawka opłaty wynosić będzie 16 zł miesięcznie od mieszkańca. Opłata uiszczana będzie od każdego mieszkańca co oznacza, że obowiązywać przestaje ulga od 7 i kolejnej osoby zamieszkującej daną nieruchomość. |
4. CZY MUSZE SKŁADAĆ NOWĄ DEKLARACJĘ W ZWIĄZKU ZE ZMIANĄ STAWKI? Właściciel nieruchomości objętej gminnym systemem nie musi składać nowej deklaracji. Otrzyma zawiadomienie, w którym określona zostanie nowa opłata. |
5. WEDŁUG JAKIEJ STAWKI NALICZAĆ OPŁATĘ GDY SKŁADAM DEKLARACJĘ? Nowe stawki zaczną obowiązywać dopiero od 1 lutego 2021 r. Składając deklarację naliczającą opłatę za okres do dnia 31 stycznia 2021 r. opłatę naliczamy wg obecnie obowiązujących stawek. |
6. ILE BĘDZIE WYNOSIŁA OPŁATA ZA BRAK SEGREGACJI? Dla osób niewypełniających obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, określono stawkę opłaty podwyższonej w wysokości 36 zł miesięcznie. |
7. KTO SKONTROLUJE CZY SEGREGUJĘ I CO GROZI ZA BRAK SEGREGACJI? Weryfikację sposobu zbierania odpadów przeprowadzać będą pracownicy Zakładu Usług Komunalnych w Parczewie. W przypadku stwierdzenia braku segregacji, zebrane materiały dowodowe stanowić będą podstawę do wszczęcia postępowania w sprawie naliczenia opłaty za brak segregacji. |
8. NIE CHCĘ SEGREGOWAĆ. CZY PO NOWYM ROKU BĘDĘ MÓGŁ ZADEKLAROWAĆ BRAK SEGREGACJI? Od 1 stycznia 2021 r. nie będzie możliwości zadeklarowania braku segregacji. Obowiązek selektywnego zbierania odpadów wynika z przepisów nadrzędnych i obejmie wszystkich właścicieli nieruchomości. |
9. CO SIĘ STANIE JAK PO NOWYM ROKU MIMO OBOWIĄZKU NIE BĘDĘ SEGREGOWAĆ? Od 1 stycznia 2020 r. nie będzie możliwości zadeklarowania braku segregacji. Obowiązek selektywnego zbierania odpadów obejmie wszystkich właścicieli nieruchomości. W przypadku stwierdzenia braku segregacji zostanie wszczęte postępowanie, a opłata za brak segregacji zostanie naliczona za miesiące w których ta segregacja prowadzona nie była (na podstawie zebranych materiałów dowodowych). Stawka za brak segregacji wynosić będzie 36 zł miesięcznie od mieszkańca. W praktyce oznaczać to będzie wydawanie decyzji wstecz za jeden lub kilka miesięcy. |
10. CZY ZMIENIĄ SIĘ TERMINY WNOSZENIA OPŁAT? Nie. Terminy wnoszenia opłat pozostają bez zmian. |
11. NIE CHCĘ SEGREGOWAĆ. PROSZĘ MI WYSTAWIĆ DECYZJĘ NA ROK DO PRZODU. Nie ma możliwości usankcjonowania sposobu zbierania odpadów decyzją. Od 1 stycznia 2021 r. każdy mieszkaniec zobowiązany jest do selektywnej zbiórki odpadów. Decyzje naliczające podwyższoną opłatę są elementem postępowania administracyjnego wynikającego z zebrania dowodów potwierdzających brak segregacji odpadów. Zgodnie z art. 6ka ust. 3 w drodze decyzji określona zostaje wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiąc lub miesiące, w których nie dopełniono obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, stosując wysokość stawki opłaty podwyższonej. |
12. URODZIŁO MI SIĘ DZIECKO, WPROWADZA SIĘ LUB WYPROWADZA KOLEJNY CZŁONEK RODZINY. CZY MUSZĘ TO I W JAKIEJ FORMIE? Każdą zmianę ilości członków rodziny należy zgłosić .W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana |
13. ZMARŁ CZŁONEK MOJEJ RODZINY. CZY MUSZĘ TO ZGŁOSIĆ i ILE MAM NA TO CZASU? Każdą zmianę ilości członków rodziny należy zgłosić . W przypadku śmierci członka rodziny istnieje możliwość złożenia deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie do 6 miesięcy wstecz od dnia tego zdarzenia. W przypadku gdy nieruchomość była zamieszkiwana wyłącznie przez osobę zmarłą, a po jej śmierci stanie się nieruchomością niezamieszkałą – należy złożyć deklarację „zerową". |
14. CZY ZABIORA MI POJEMNIK NA ODPADY ZMIESZANE? I CO BĘDZIEMY WRZUCAC DO TEGO POJEMNIKA SKORO WSZYSTKO TRZEBA SEGREGOWAĆ? Pojemnik na odpady zmieszane nie będzie zabrany. Do pojemnika na odpady zmieszane należy wyrzucić odpady, których nie da się wysegregować. |
15. DLACZEGO TRZEBA SEGREGOWAĆ ODPADY KOMUNALNE? Obowiązek segregacji odpadów wynika z przepisów prawa. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wszyscy właściciele nieruchomości są zobowiązani do selektywnego zbierania odpadów. Przepisy ustawy narzucają na gminy coraz wyższe wymagania w zakresie poziomów odzysku i recyklingu. Za 2019 r. gminy zobowiązane były osiągnąć poziom 40% recyklingu i ponownego użycia, a za 2020 r. - 50% . Nieosiągnięcie wskazanych poziomów skutkuje nałożeniem bardzo wysokich kar na gminy (a co za tym idzie na mieszkańców – wzrost opłąty). Aby osiągnąć wymagane poziomy, konieczne jest zaangażowanie wszystkich mieszkańców. Głównym celem osiągania określonych poziomów odzysku i recyklingu jest ochrona środowiska, ograniczanie masy powstających odpadów oraz wysegregowywanie jak największej ilości surowców, które mogą zostać poddane recyklingowi. Segregując odpady przyczynimy się do ochrony naszego środowiska naturalnego: • Zmniejszamy ilość odpadów trafiających na składowiska, dzięki czemu składowiska wolniej się zapełniają; • Chronimy wydobywanie naturalnych zasobów ziemi takich jak: ropa naftowa, złoża metali, czy drzewa. • Zmniejszamy koszty wytwarzania nowych produktów z odpadów względem produkcji nowych produktów z materiałów pierwotnych, co z korzyścią wpływa na ochronę środowiska. A mianowicie: • redukujemy zużycie energii o ok.75%, • redukujemy ilość zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery o ok. 74%, • wytwarzamy mniejsze ilości ścieków przemysłowych o 35 % . Pamiętajmy dbamy o przyszłość naszej planety. |
16. DLACZEGO WZROŚNIE OPŁATA ZA ODBIÓR ODPADÓW? Wzrost stawki opłaty za odbiór odpadów wynikał z kilku przesłanek. Zalicza się do nich wzrost kosztów amortyzacji, bieżącego serwisu i remontu sprzętu i urządzeń, paliwa, energii elektrycznej, materiałów i usług. Zmiany przepisów prawa, nałożenie nowych obowiązków oraz czynniki ekonomiczne wpłynęły na to, że w wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego znacznie wzrósł koszt odbioru odpadów komunalnych .Wzrost kosztów, biorąc pod uwagę powyższe czynniki, spodziewany jest również w przypadku zagospodarowania odpadów. Koszty administracyjne pozostają na podobnym poziomie jak w latach poprzednich. W związku z tym, że system musi się bilansować, a więc pokrywać w całości z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, konieczne było dokonanie analizy wpływów w stosunku do wzrostu kosztów systemu, a co za tym idzie skalkulowanie nowych wysokości stawek. Na wzrost opłaty za odpady komunalne wpływa ma również wzrost opłaty środowiskowej, która ma ogromny wpływ na koszt utylizacji odpadów - od 2013 r. wzrosła z 115,41 do 270 zł za 1 tonę w 2020 r. |