Aktualności

Featured

Zmiany w obowiązującym systemie gospodarowania odpadami komunalnymi.

Szanowni Mieszkańcy,  od  2021 r. wprowadzamy kilka zmian w obowiązującym na terenie gminy Milanów systemie gospodarowania odpadami komunalnymi. Poniżej zamieszczamy informacje, z którymi warto się zapoznać. Jednocześnie prosimy o przeczytanie tekstu do końca.

1.    CO SIĘ ZMIENIA OD STYCZNIA 2021?

-na wszystkich mieszkańców został narzucony ustawowo obowiązek segregacji - nie ma możliwości niesegregowania odpadów komunalnych.

druki deklaracji - na nowych wzorach deklaracji nie ma możliwości wyboru metody segregowania czy niesegregowania odpadów komunalnych jak to było do tej pory.

częstotliwość odbioru odpadów komunalnych

2. KTÓRY DRUK DEKLARACJI WYBRAĆ?

Składając deklarację naliczającą opłatę za odpady komunalne do dnia 18 stycznia 2021r  r. należy wybrać druki deklaracji stanowiące załączniki do uchwały nr XVII/132/2016 Rady Gminy Milanów z dnia 22 czerwca 2016 r. Z nowych wzorów będzie można skorzystać gdy uchwała w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy się uprawomocni. Uchwała została opublikowana w dniu 4 stycznia 2021 r. Prawomocna stanie się  14 dni po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego. Wówczas druki będzie można pobrać m.in ze strony internetowej www.milanow.pl lub w siedzibie tut. urzędu.

3. CZY OPŁATY WZROSNĄ PO NOWYM ROKU ?

Tak. Opłaty wzrosną od 1 lutego 2021  r. Stawka opłaty wynosić będzie 16 zł miesięcznie od mieszkańca. Opłata uiszczana będzie od każdego mieszkańca co oznacza, że obowiązywać przestaje ulga od 7 i kolejnej osoby zamieszkującej daną nieruchomość.

4. CZY MUSZE SKŁADAĆ NOWĄ DEKLARACJĘ W ZWIĄZKU ZE ZMIANĄ STAWKI?

Właściciel nieruchomości objętej gminnym systemem nie musi składać nowej deklaracji. Otrzyma zawiadomienie, w którym określona zostanie nowa opłata.

5. WEDŁUG JAKIEJ STAWKI NALICZAĆ OPŁATĘ GDY SKŁADAM DEKLARACJĘ?

Nowe stawki zaczną obowiązywać dopiero od 1 lutego 2021 r. Składając deklarację naliczającą opłatę za okres do dnia 31 stycznia 2021 r. opłatę naliczamy wg obecnie obowiązujących stawek.

6. ILE BĘDZIE WYNOSIŁA OPŁATA ZA BRAK SEGREGACJI?

Dla osób niewypełniających obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, określono stawkę opłaty podwyższonej w wysokości 36 zł miesięcznie.

7. KTO SKONTROLUJE CZY SEGREGUJĘ I CO GROZI ZA BRAK SEGREGACJI?

Weryfikację sposobu zbierania odpadów przeprowadzać będą pracownicy Zakładu Usług Komunalnych w Parczewie. W przypadku stwierdzenia braku segregacji, zebrane materiały dowodowe stanowić będą podstawę do wszczęcia postępowania w sprawie naliczenia opłaty za brak segregacji.

8. NIE CHCĘ SEGREGOWAĆ. CZY PO NOWYM ROKU BĘDĘ MÓGŁ ZADEKLAROWAĆ BRAK SEGREGACJI?

Od 1 stycznia 2021 r. nie będzie możliwości zadeklarowania braku segregacji. Obowiązek selektywnego zbierania odpadów wynika z przepisów nadrzędnych i obejmie wszystkich właścicieli nieruchomości.

9. CO SIĘ STANIE JAK PO NOWYM ROKU MIMO OBOWIĄZKU NIE BĘDĘ SEGREGOWAĆ?

Od 1 stycznia 2020 r. nie będzie możliwości zadeklarowania braku segregacji. Obowiązek selektywnego zbierania odpadów obejmie wszystkich właścicieli nieruchomości. W przypadku stwierdzenia braku segregacji zostanie wszczęte postępowanie, a opłata za brak segregacji zostanie naliczona za miesiące w których ta segregacja prowadzona nie była (na podstawie zebranych materiałów dowodowych). Stawka za brak segregacji wynosić będzie 36 zł miesięcznie od mieszkańca. W praktyce oznaczać to będzie wydawanie decyzji wstecz za jeden lub kilka miesięcy.

10. CZY ZMIENIĄ SIĘ TERMINY WNOSZENIA OPŁAT?

Nie. Terminy wnoszenia opłat pozostają bez zmian.

11. NIE CHCĘ SEGREGOWAĆ. PROSZĘ MI WYSTAWIĆ DECYZJĘ NA ROK DO PRZODU.

Nie ma możliwości usankcjonowania sposobu zbierania odpadów decyzją. Od 1 stycznia 2021 r. każdy mieszkaniec zobowiązany jest do selektywnej zbiórki odpadów. Decyzje naliczające podwyższoną opłatę są elementem postępowania administracyjnego wynikającego z zebrania dowodów potwierdzających brak segregacji odpadów. Zgodnie z art. 6ka ust. 3 w drodze decyzji określona zostaje wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiąc lub miesiące, w których nie dopełniono obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, stosując wysokość stawki opłaty podwyższonej.

12. URODZIŁO MI SIĘ DZIECKO, WPROWADZA SIĘ LUB WYPROWADZA KOLEJNY CZŁONEK RODZINY. CZY MUSZĘ TO I W JAKIEJ FORMIE?

Każdą zmianę ilości członków rodziny należy zgłosić .W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana

13. ZMARŁ CZŁONEK MOJEJ RODZINY. CZY MUSZĘ TO ZGŁOSIĆ i ILE MAM NA TO CZASU?

Każdą zmianę ilości członków rodziny należy zgłosić . W  przypadku śmierci członka rodziny istnieje możliwość złożenia deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie do 6 miesięcy wstecz od dnia tego zdarzenia.

W przypadku gdy nieruchomość była zamieszkiwana wyłącznie przez osobę zmarłą, a po jej śmierci stanie się nieruchomością niezamieszkałą – należy złożyć deklarację „zerową".

14.  CZY ZABIORA MI POJEMNIK NA ODPADY ZMIESZANE? I CO BĘDZIEMY WRZUCAC DO TEGO POJEMNIKA SKORO WSZYSTKO TRZEBA SEGREGOWAĆ?

Pojemnik na odpady zmieszane nie będzie zabrany. Do pojemnika na odpady zmieszane należy wyrzucić odpady, których nie da się wysegregować.

15. DLACZEGO TRZEBA SEGREGOWAĆ ODPADY KOMUNALNE?

Obowiązek segregacji odpadów wynika z przepisów prawa. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wszyscy właściciele nieruchomości są zobowiązani do selektywnego zbierania odpadów. Przepisy ustawy narzucają na gminy coraz wyższe wymagania w zakresie poziomów odzysku i recyklingu. Za 2019 r. gminy zobowiązane były osiągnąć poziom 40% recyklingu i ponownego użycia, a za 2020 r. - 50% . Nieosiągnięcie wskazanych poziomów skutkuje nałożeniem bardzo wysokich kar na gminy (a co za tym idzie na mieszkańców – wzrost opłąty). Aby osiągnąć wymagane poziomy, konieczne jest zaangażowanie wszystkich mieszkańców. Głównym celem osiągania określonych poziomów odzysku i recyklingu jest ochrona środowiska, ograniczanie masy powstających odpadów oraz wysegregowywanie jak największej ilości surowców, które mogą zostać poddane recyklingowi. Segregując odpady przyczynimy się do ochrony naszego środowiska naturalnego:

•         Zmniejszamy ilość odpadów trafiających na składowiska, dzięki czemu składowiska wolniej się zapełniają;

•         Chronimy wydobywanie naturalnych zasobów ziemi takich jak: ropa naftowa, złoża metali, czy drzewa.

•         Zmniejszamy koszty wytwarzania nowych produktów z odpadów względem produkcji nowych produktów z materiałów pierwotnych, co z korzyścią wpływa na ochronę środowiska. A mianowicie:

•         redukujemy zużycie energii o ok.75%,

•         redukujemy ilość zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery o ok. 74%,

•         wytwarzamy mniejsze ilości ścieków przemysłowych o 35 % .

Pamiętajmy dbamy o przyszłość naszej planety.

16. DLACZEGO WZROŚNIE OPŁATA ZA ODBIÓR ODPADÓW?

Wzrost stawki opłaty za odbiór odpadów wynikał z kilku przesłanek.

Zalicza się do nich wzrost kosztów amortyzacji, bieżącego serwisu i remontu sprzętu i urządzeń, paliwa, energii elektrycznej, materiałów i usług. Zmiany przepisów prawa, nałożenie nowych obowiązków oraz czynniki ekonomiczne wpłynęły na to, że w wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego znacznie wzrósł koszt odbioru odpadów komunalnych .Wzrost kosztów, biorąc pod uwagę powyższe czynniki, spodziewany jest również w przypadku zagospodarowania odpadów. Koszty administracyjne pozostają na podobnym poziomie jak w latach poprzednich. W związku z tym, że system musi się bilansować, a więc pokrywać w całości z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, konieczne było dokonanie analizy wpływów w stosunku do wzrostu kosztów systemu, a co za tym idzie skalkulowanie nowych wysokości stawek. Na wzrost opłaty za odpady komunalne wpływa ma również wzrost opłaty środowiskowej, która ma ogromny wpływ na koszt utylizacji odpadów - od 2013 r. wzrosła z 115,41 do 270 zł za  1 tonę w 2020 r.

 

URZĄD GMINY MILANÓW
ul. Kościelna 11A
21-210 Milanów
Godziny pracy:
poniedziałek - piątek: 07:30 - 15:30

 

 

 

 

KONTAKT
tel: 83 35-67-002
FAX: 83 35-67-621
Email: gmina@milanow.pl
Skrytka Epuap:/u6mho1w05l/skrytka

Numery wewnętrzne

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

ELEKTRONICZNA SKRZYNKA PODAWCZA